Direktlänk till inlägg 27 oktober 2009

Dags för lite fortbildning

Av Petra - 27 oktober 2009 21:26

   En kollega sökte lite gamla husmorstips för att sätta ihop till ett bröllopstal. Då kom jag att tänka på det fantastiska band i rosa mocka som jag köpte på ett antikvariat för ca 10 år sedan. Bandet heter För oss kvinnor och innehåller allt man behöver veta som modern kvinna. Att verket är utgivet 1958 tycker jag inte gör så  mycket utan det finns massor av guldkorn man kan ha användning för även i dag.

   När jag nu har tillgång till så mycket användbar information i mitt hem så tycker jag att det är min skyldighet att dela med mig av godbitarna till de kvinnor som läser min blogg och har därför skapat en ny kategori som jag döper efter bokverket För oss kvinnor.  Jag kommer samla ovärderliga tips till er kvinnor under den kategorin och skulle någon man läsa bloggen när jag skriver om tips och annat från böckerna så får jag be er er hoppa över just de inläggen. Jag vill inte att informationen ska hamna  i fel händer.

   Första bandet innehåller bl.a tips om hälsa, hållning och skönhet och inleds med förord av Medéns Förlags AB:s Verkst. direktör Åke Svahn.

Han inleder med dessa ord: 

Våra kvinnor av i dag har fått en inte bara dubbel utan mer än dubbel uppgift att bära på sina ranka axlar. Nutidens produktion och levnadsstandard skulle naturligtvis vara alldeles otänkbar utan kvinnors ofantliga, fast ännu i realiteten ofta underbetalda insats på arbetsmarknaden. Samtidigt vill vi se kvinnan i hennes traditionella och alltjämt så romantikomsusade värv som skönhetens särskilda representant och vårdare, hängivenhetens gudinna, hemmets förvaltare och den alltuppoffrande modern. - - -

Det nya samhället och arbetslivet verkar för tungt och fordrande. Man finner det hopplöst att följa med, att tävla med dem som har uppenbara yttre företräden, som har mer av ungdomens fräschör eller tvärtom mer av ålderns erfarenhet, som kan tala för sig och som har kommit framåt. Så blir man missmodig, trött, stel och försoffad.

Det behöver inte vara så. FÖR OSS KVINNOR vill lära varje kvinna att känna sig själv, att nå ett tilldragande yttre, att övervinna mindrevärdeskomplex och kontaktsvårigheter, att finna de individuella yttre och inre drag som hon bör utveckla för att bli en personlighet - lugn, attraktiv och harmonisk. FÖR OSS KVINNOR vill visa att ingen behöver ful, ingen behöver förbli ensam.

 

Är det inte vackra ord i all välmening för oss kvinnor?


Om ni hänger med i denna fortbildning som kommer att poppa upp då och då i bloggen kommer ni lära er ovärderliga saker och saker ni inte visste att ni behövde veta.



 
 
Sussi

Sussi

28 oktober 2009 07:52

Även saker man inte visste man behövde kan vara väldigt användbara ibland ;-)

Ha en bra dag

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Karin

28 oktober 2009 09:13

Tänk att vi aldrig nånsin duger precis som vi är, varken 1958 eller 2009. Byt ut några av de åldersdigna formuleringarna så är innehållet (gissar jag) i stort sett identiskt med vad man kan läsa i "tjej-" och "tant-"tidningar nu.

 
Anna

Anna

28 oktober 2009 17:58

Hihi, jo jättevackra! :-) Säkert sant som Karin skriver i sin kommentar.

http://www.gourmetodling.com

 
marsipanen

marsipanen

29 oktober 2009 18:14

Nu går Marsipanen i barndom...dessa böcker fanns i bokhyllan i "finrummet" . Om jag inte minns fel fanns det en kokbok och i den ett stort stycke om jul och julgodis..satt och tittade på polkagrisar och konfekt.. tror även det fanns julsånger med (texter till) Jag är inte 100 på om det är samma böcker, men "temat" var detsamma. Måste bums ringa Ma och fråga vart de blev av.. tänk om de ligger i en kartong på vinden??

På tal om julen. Dags att börja träna på julsångerna nu!
(och kanske vissa borde prova dräkten oxå??)

http://marsipan.bloggplatsen.se/2009/10/29/2131854-en-vovve-i-skorstenen/

kramis!

http://marsipan.bloggplatsen.se

 
Christina

Christina

29 oktober 2009 23:49

Jag förstår inte hur jag har klarat mig utan "För oss kvinnor". Vill ha!!!

http://stribergsstation.blogspot.com

 
Petra

Petra

30 oktober 2009 09:49

Karin - du har alldeles rätt.
Marsipan - du har tyvärr fel, inga jultips eller sånger i detta band.
Christina - man klarar sig inte utan dessa! Svårt att få roligare högläsning.

http://aileenonisse.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 9 oktober 2011 12:04


 

Av Petra - 6 oktober 2011 20:58

Vilken dag! Började morgonen med att läsa på paddan att i-hjälten fått kasta in handduken   Steve Jobs 1955-2011   Väntat men så ohyggligt tråkigt. Sitter här med iMac, iPad och iPhone..... Är det roliga slut nu eller finns det fler som ha...

Av Petra - 15 september 2011 14:57


Det visade sig att jag har samma förmåga som Terje Hellesö att råka på lodjur lite överallt Det oskygga lodjuret dök upp mitt på Sergelstorg när de spelade klasssisk musik och delade ut gratis kramar. Lodjur vill också ha kultur och kärlek!   ...

Av Petra - 6 september 2011 21:37


Grabben här tycker lite synd om sig själv för att han inte fått någon mat i dag. Men det får man inte från en matte som har fått skura golv och tvätta mattor bara för att han har slafsat i sig något mindre bra som han hittat ute. Men lite konsti...

Av Petra - 5 september 2011 21:21


Har fått nya lekkamrater hemma, Ipad och Macbook. Ipaden och jag blev genast bästa vänner och jag håller sakta men säkert på att lära känna Macen. Tycker att den har lite små konstigheter för sig eftersom jag är van vid PC. Men jag antar att man...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Unicef


Ovido - Quiz & Flashcards