Direktlänk till inlägg 1 augusti 2009

Jag har snott en idé

Av Petra - 1 augusti 2009 21:00

Kissevakterna var här i går och tittade på min lilla "samling" av orkideér.

Nu ska ni inte tro att jag är bra på det här med orkideér, tvärt om - jag suger. Mitt mål i livet är att någon gång få en orkideé att blomma om och överleva hemma hos mig ett tag. Jag har kommit så långt i min utveckling att jag har fått dem att överleva blomningen och se ut som ledsna små gröna hundöron. Så nu är det bara själva omblomningen kvar.

Det finns lika många ideér om hur man bäst sköter orkideér som orkideéarter, och jag har troligen provat de flesta.

Nu fick jag höra att en tjej som tydligen hade fantastiska blommande orkideér gjorde så att hon tog en brödback och lade blommorna där för att få lapa lite vatten under ett dygn.

I brist på brödback fick husse fixa mjölkbackar och där ligger nu mina 20 orkideér i blöt under några timmar. Sedan låter jag dem torka upp och går sedan runt med mjölkbacken och placerar ut dem i sina krukor igen.

Lätt som en plätt!

 
 
Ingen bild

Maria

1 augusti 2009 21:22

Är det dina orkideer på bilden? I såfall ska du inte vara så blygsam, de är ju jättefina.

 
Ingen bild

Petra

1 augusti 2009 21:31

Jo, det är mina men jag har köpt dem med dessa fina blommor, inte lyckats driva upp några själv ; (

 
Christina

Christina

1 augusti 2009 23:55

Jag är helt kass på inomhusväxter, men köpte en blommande orkidée mot bättre vetande på IKEA för några år sedan...för 50 spänn.
Oj, vad den har blommat. Varje vinter bryter den ut i kaskader av blommor som håller sig i flera månader. Helt otroligt.
Jag trodde orkidéer var svåra, men det är tvärtom.
Nu har jag flera olika konstiga sorter och pytsar på dem lite orkidéenäring under sommarhalvåret (köpt på Plantagen) och sedan blommar de som tokiga under vinterhalvåret.

Jag har ingen aning om hur man planterar om dem, några behöver större krukor, men det ger sig nog. Får väl fråga i en blomsteraffär.

Jag tycker också att dina orkidéer ser förträffliga ut, och har du köpt dom MED blommor kan du ju inte haft dom så länge?
Min erfarenhet är att de inte gillar FÖR mycket vatten, men jag är långt ifrån ngn expert.

När de har blommat färdigt ska man tydligen klippa ner blomstänglarna helt. Rätta mig någon om jag har fel.

http://stribergsstation.blogspot.com

 
Lotta, Juni o Cola

Lotta, Juni o Cola

2 augusti 2009 18:03

oj..det där verkar ju ganska enkelt:)måste prova..nån gång är jag får många orkideer:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Petra

2 augusti 2009 20:48

Det verkar som alla har olika sätt att sköta sina orkideér men en sak vet jag. Mitt sätt är inte det rätta (iaf hittills)om de nu inte sprudlar av glädje efter badkarabadet.
Känner t.o.m en person som får gamla p-piller av sin gynekolog för att ha till blommorna (tillväxthormon) och de blommar för fullt ; )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 9 oktober 2011 12:04


 

Av Petra - 6 oktober 2011 20:58

Vilken dag! Började morgonen med att läsa på paddan att i-hjälten fått kasta in handduken   Steve Jobs 1955-2011   Väntat men så ohyggligt tråkigt. Sitter här med iMac, iPad och iPhone..... Är det roliga slut nu eller finns det fler som ha...

Av Petra - 15 september 2011 14:57


Det visade sig att jag har samma förmåga som Terje Hellesö att råka på lodjur lite överallt Det oskygga lodjuret dök upp mitt på Sergelstorg när de spelade klasssisk musik och delade ut gratis kramar. Lodjur vill också ha kultur och kärlek!   ...

Av Petra - 6 september 2011 21:37


Grabben här tycker lite synd om sig själv för att han inte fått någon mat i dag. Men det får man inte från en matte som har fått skura golv och tvätta mattor bara för att han har slafsat i sig något mindre bra som han hittat ute. Men lite konsti...

Av Petra - 5 september 2011 21:21


Har fått nya lekkamrater hemma, Ipad och Macbook. Ipaden och jag blev genast bästa vänner och jag håller sakta men säkert på att lära känna Macen. Tycker att den har lite små konstigheter för sig eftersom jag är van vid PC. Men jag antar att man...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Unicef


Ovido - Quiz & Flashcards