Direktlänk till inlägg 14 februari 2009

"Spökåldern"

Av Petra - 14 februari 2009 14:25

Sitter på jobbet och bläddrar i en bok en låntagare precis lämnat tillbaka. Det är Anders Hallgrens Uppslagsbok i hundpsykologi.

Hittar en kul företeélse: Spökåldern

Enl. Hallgren "är det många som hävdar att hundar har en ålder där de är i obalans, osäkra och rädda för saker de inte varit rädda för tidigare. Ofta inträffar denna i brytpunkten mellan unghund och vuxen, mellan sex månaders och ett års ålder. Troligen hänger detta fenomen ihop med den förändring i hundens hormoner som gör att den inte känner igen sig själv. Får inte förväxlas med sjukdom och smärta, som också kan vara orsaken. Skillnaden ligger i att de senare kommer plötsligt och är vanligen kortvarigt. Har hunden verkat komm in i en "spökålder", kan man för säkerhets skull kontakta en hundpsykolog för utredning."


Jag kan nog med säkerhet hävda att Nisse har varit i en spökålder till och från men att Aileén nu, vid en ålder av snart 10 år, kommit in i denna period. Nu är hunden som aldrig backat för något, blivit rädd för allt som "knäpper" högt, ex diskmaskin och tv. Om jag diskar eller att tv:n knäpper till så flyger Aileén upp i rena förskräckelsen och anser att den enda säkra platsen är i soffan/sängen bredvid matte. 

Undrar om hundpsykologer är dyra?

 
 
Anneli

Anneli

14 februari 2009 14:59

Hej! Hittade hit genom blogga gratis sida, såg att det handlade om hund...Intressant ämne det där... När du säger att din 10 åring börjar bli rädd, har du kollat upp ögonen, om dom börjar se dåligt kan dom reagera så där... Hade den erfarenheten men en av mina hundar... eller hörsen kanske hörsen!... Ja inte vet jag... Ville bara ge lite tips! Trevlig sida och mycket läsning!

Vänligen Anneli

http://varan-varld.bloggagratis.se

 
Anneli

Anneli

14 februari 2009 15:01

Så oartigt av mig, glömde ju önska er en riktigt trevlig alla hjärtans dag!

Ser att du med gilar Cesar... Han är underbar!!!

//Anneli

http://varan-varld.bloggagratis.se

 
Anneli

Anneli

14 februari 2009 22:58

Jag satsar på att mång miljonär :)) och flyga han hit i ett privatjet och jag lovar dig som jag har lovat många andra att du är inbjuden till oss den dagen...;)

Golden är så oerhört vänliga och snälla! Katter är ljuvliga, vill ha, men kan inte för allergi, har haft Devon rexar tidigare.
Timmy kommer från Sexy leg's kennel.

//Anneli

http://varan-varld.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Petra

14 februari 2009 23:10

En liten liten värld. Timmy måste alltså på något sätt vara släkt med oss.....försöker bara räkna ut hur. Kusin eller syssling kanske ; )

 
Anneli

Anneli

15 februari 2009 12:01

Jamen det är ju hur fräckt som helts! Ja, den är verkligen liten... Den finns många många kennlar och så prickade jag in just er... Riktigt trevlig! Ja, vad blir han till er?...¨:))

Trevlig dag önskar vi er!

Kram Anneli & Timmy


Är det okej om vi länkar till er?...

http://varan-varld.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Petra

15 februari 2009 16:16

Jo, jag har funderat på "släktskapet". Om de vore människor så skulle ju Timmy vara brorsans barnbarn eller kanske t.o.m barnbarnsbarn. Ailéen skulle väl räknas som mitt barnbarn(det är i.g dotterns hund)och Nisse mitt barn. Då är ju Aileén o Nisse Timmys faster/farbror alt. sysslingar.
Med tanke på att brorsans hundar producerar en del valpar så finns det mååååånga släktingar ; )

Länka gärna! Jag länkar tillbaka till "släktingen"

 
Annjoh

Annjoh

20 februari 2012 01:44

Det är en riktigt snygg blogg du har! Har varit här och kollat ett par gånger. Har precis börjat blogga själv :)

http://annaaaaajoh774.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 9 oktober 2011 12:04


 

Av Petra - 6 oktober 2011 20:58

Vilken dag! Började morgonen med att läsa på paddan att i-hjälten fått kasta in handduken   Steve Jobs 1955-2011   Väntat men så ohyggligt tråkigt. Sitter här med iMac, iPad och iPhone..... Är det roliga slut nu eller finns det fler som ha...

Av Petra - 15 september 2011 14:57


Det visade sig att jag har samma förmåga som Terje Hellesö att råka på lodjur lite överallt Det oskygga lodjuret dök upp mitt på Sergelstorg när de spelade klasssisk musik och delade ut gratis kramar. Lodjur vill också ha kultur och kärlek!   ...

Av Petra - 6 september 2011 21:37


Grabben här tycker lite synd om sig själv för att han inte fått någon mat i dag. Men det får man inte från en matte som har fått skura golv och tvätta mattor bara för att han har slafsat i sig något mindre bra som han hittat ute. Men lite konsti...

Av Petra - 5 september 2011 21:21


Har fått nya lekkamrater hemma, Ipad och Macbook. Ipaden och jag blev genast bästa vänner och jag håller sakta men säkert på att lära känna Macen. Tycker att den har lite små konstigheter för sig eftersom jag är van vid PC. Men jag antar att man...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Unicef


Ovido - Quiz & Flashcards